Ars Cameralis Festiwal 2013

 

2013-11-15/20:45 Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego, Scena w Malarni, Katowice

NIECH BĘDĄ POCHWALONE

 

 

Goście: Rae Armantrout (USA), Marta Podgórnik, Barbara Klicka
Prowadzenie: Kacper Bartczak

 


 

Rae Armantrout urodziła się w 1947 roku w Kalifornii. Jej życie związane jest z San Diego, gdzie uczy obecnie literatury i poezji w miejscowej filii kalifornijskiego uniwersytetu. Jest autorką wielu tomów poezji, które wraz z czasem zyskiwały rosnącą akceptację krytyki. W roku 2010, za tom Versed, poetka otrzymała prestiżową National Book Critics Circle Award, a następnie Nagrodę Pulitzera. Armantrout współtworzyła, wraz z takimi poetami jak Lyn Hejinian, Barrett Watten czy Ron Silliman, zjawisko poetyckie lat 70. i 80. znane jako language poetry. W tym okresie poetka była aktywna w rejonie San Francisco i Berkeley, gdzie studiowała. Chociaż kojarzona z ruchem Language, i z pewnością z niego wyrastająca, Armantrout jest poetką, której stylistyki ewoluowały w specyficznym kierunku. Łączą one zawansowany formalizm, charakterystyczny dla poezji skoncentrowanej na możliwościach języka, z minimalizmem paradoksu typowym dla Williamsa i Emily Dickinson. Z pewnością we wpływie Williama Carlosa Williamsa należy poszukiwać źródeł niezwykle zdyscyplinowanej, czasem wręcz ascetycznej, krytycznie precyzyjnej poetyki Armantrout. Jej wiersze to często wystudiowane miniatury, z niezwykle starannie dobranym słownictwem, które sugeruje pewne obszary konotacji i znaczeń, by za chwilę poddać nasze instynktowne oczekiwania i językowe przyzwyczajenia silnej presji. Jest to poetyka radykalnej nieufności do samego narzędzia poezji, ale, co za tym idzie, do wszelkich mitologii i narracji, którymi karmi się kultura egzystująca w języku. Życie jaźni, jak i zbiorowości, ukazane są tu jako twory sztuczne, preparowane, aranżowane. Minimalizm Armatrout, choć z jednej niezwykle precyzyjny wprowadza do struktury całego wiersza wyraźną nieokreśloność, cięcie, konceptualną lukę, zawieszenie, bądź wręcz odrzucenie połączeń. Ta mieszanka precyzji i kompozycyjnej otwartości daje mistrzowsko zmontowane krajobrazy życia współczesnej jaźni. Jest to jaźń nieciągła, wciąż na nowo gubiąca się i odnajdująca w zmiennym otoczeniu, skonfrontowana z kruchością poczucia tożsamości, sztucznością pamięci. Krajobrazy te są często współtworzone przez wszechobecną narrację medialną, z jej plastikowym i naiwnym oglądem świata. Innym ich elementem jest też cielesność, która okazuje się polem podobnie naznaczonym sztucznością i rozpadliwością co sam język i sycące go kulturowe narracje. Kobiecość tych wierszy jest odnajdywana w akcie odrzucenia kulturowej kalki i instrukcji. Tekst: Kacper Bartczak

Marta Podgórnik W 1996 r. była laureatką prestiżowego konkursu poetyckiego im. Bierezina. W 2001 r. otrzymała nominację do Paszportu Polityki, a w 2012 r. zdobyła Nagrodę Literacką Gdynia 2012 za zbiór „Rezydencja surykatek". Uczestniczka polsko-niemieckich warsztatów translatorskich w Krakowie. Jej wiersze w przekładzie publikowano na Słowacji, w Czechach, Niemczech, Rosji, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, we Włoszech i na Ukrainie. Związana z Biurem Literackim, w internetowym serwisie Biura – „Przystani” publikuje felietony i prowadzi dział debiutów poetyckich.

Hołduję poglądowi, że sztuka ma przede wszystkim wywoływać emocje[...]. Wzruszenie to dla mnie podstawowa kategoria oceny, dotyczy to wszystkich dziedzin sztuki, którą w tym sensie traktuję użytkowo... (Marta Podgórnik)

Barbara Klicka Poetka, animatorka życia kulturalnego. Redaktorka kwartalnika „Cwiszn”, członkini zespołu Pochwalone. W 2000 roku ukazała się jej debiutancka książka poetycka, w 2012 wydała tomik „same same".

W jej drugi zbiór poetycki, „same same", trzeba wsłuchiwać się uważnie, bo kobiecy podmiot mówi tu zdaniami pełnymi zagadek i skrótów. Szyfrując swoje wersy, Klicka mierzy się przede wszystkim z językiem, z gotowymi obrazami świata, z kliszami i komunałami komunikacyjnymi. Dlatego często ignoruje normy poprawnościowe, swobodnie odnosi się do naszej wrażliwości językowej, sporo w jej wierszach neologizmów, składniowych łamańców, surrealistycznych obrazów. A przy tym mamy wrażenie, że wiersze te, pomimo lapidarności i zwięzłości, przekazują też radość podmiotu piszącego, biorącą się z testowania kreacyjnych mocy języka. (Anna Kałuża)

Kacper Bartczak Krytyk, eseista, tłumacz, poeta. Wykłada literaturę amerykańską na uniwersytecie łódzkim. Opublikował studium „In Search of Communication and Community" o poezji Johna Ashbery’ego oraz zbiór esejów krytycznych o poezji polskiej i amerykańskiej zatytułowany „Świat nie scalony" (Biuro Literackie 2009), za który w 2010 roku otrzymał nagrodę „Literatury na Świecie”. Autor trzech tomów poezji. Najnowszy ukaże się wkrótce nakładem poznańskiego wydawnictwa WBP.

 

Bilety: 25/35 PLN - bilet upoważnia do wstępu na wszystkie wydarzenia w Malarni dnia 15 listopada
już w sprzedaży za pośrednictwem Ticketpro.pl oraz Ticketportal.pl


ticket pro ticket portal

a także w Teatrze Śląskim.






Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris
-
ul. Ligonia 7, 40-036 Katowice
tel.: 032 257 06 01, fax: 032 251 86 48
info@cameralis.art.pl
www.cameralis.art.pl